فهرست

وکیل اطفال و نوجوان

وکیل اطفال و نوجوان

مجازات افراد نابالغ به چه نحو است؟

یکی از موضوعاتی که وکیل اطفال و نوجوان می بایست به آن تسلط داشته باشد سوال فوق است . افراد نابالغ در ماده 88 به بعد قانون مجازات اسلامی جرم انگاری شده است و طبق ماده 88 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 مجازات این افراد در صورتی که مرتکب جرم تعزیری شوند و سن آن ها نه تا پانزده سال شمسی باشد انواع مختلفی است که در ادامه به آن اشاره می کنیم:

  • تسلیم به والدین یا اولیا یا سرپرست قانونی 

  • تسلیم به اشخاص حقیقی یا حقوقی دیگر به منظور تربیت کودک 

  • اقدام به درمان یا ترک اعتیاد طفل یا نوجوان تحت نظر پزشک

  • جلوگیری از رفت و آمد طفل یا نوجوان به محل های معین

  • نصحیت بوسیله دادگاه 

  • اخطار و تذکر یا تعهد کتبی به عدم تکرار جرم 

  • نگهداری در کانون اصلاح و تربیت از سه ماه تا یک سال در مورد جرایم تعزیری درجه 1 تا 5

آیا کودک زیر 15 سال به کانون اصلاح تربیت می رود؟

از دیگر موضوعاتی که وکیل اطفال و نوجوان می بایست به آن تسلط داشته باشد سوال فوق است کودکی که زیر 15 سال است در صورتی که مرتکب جرم تعزیری شود فقط زمانی به کانون اصلاح و تربیت می رود که اولا بین 12 تا 15 سال داشته باشد ثانیا مرتکب جرم تعزیری درجه 1 تا 5 شود در واقع در صورتی که کودک بین 12 تا 15 سال مرتکب جرم تعزیری درجه 1 تا 5 شود به مجازات این جرم محکوم می شود و این نگهداری در کانون اصلاح و تربیت الزامی است در واقع مرتکب حتما باید در کانون اصلاح و تربیت تحت نظارت باشد و این مدت که می توان این فرد را در کانون اصلاح و تربیت تحت نظارت قرار داد سه ماه تا یک سال است. 

وکیل اطفال و نوجوان حسابرس

در صورتی که نابالغ مرتکب جرم حدی شود تکلیف چیست؟

یکی از موضوعاتی که وکیل اطفال و نوجوان می بایست به آن تسلط داشته باشد سوال فوق است در صورتی که نابالغ مرتکب جرم حدی شود و 12 تا 15 سال داشته باشد به یکی از مجازات های بند ت و ث ماده 88 قانون مجازات اسلامی محکوم می شود. و در صورتی که مرتکب جرم حدی یا قصاص شود و زیر 12 سال داشته باشد به یکی از مجازات های بند الف تا پ قانون مجازات اسلامی محکوم می شود. 

همان طور که اشاره شد این ماده راجع به نابالغ است بنابراین در صورتی که پسر زیر 12 سال مرتکب جرم حدی یا قصاص شود مشمول بند الف تا پ قانون مجازات اسلامی می شود ولی در صورتی که دختر 9 ساله مرتکب جرم قتل عمدی شود با توجه به این که بالغ به حساب می آید مشمول تبصره 2 ماده 88 نمی شود. 

نوجوانانی که مرتکب جرم شوندو در زمان ارتکاب جرم پانزده تا هجده سال داشته باشد به چه نحو مجازات می شود؟

یکی از موضوعاتی که وکیل اطفال و نوجوان می بایست به آن تسلط داشته باشد سوال فوق است نوجوانی که مرتکب جرم شود و در زمان ارتکاب جرم پانزده تا هیجده سال شمسی داشته باشد طبق ماده 89 قانون مجازات اسلامی مجازات می شوند طبق این ماده نگهداری در کانون اصلاح و تربیت و جزای نقدی برای این افراد در نظر گرفته شده است هچنین این افراد را می توان به ارائه خدمات عمومی نیز محکوم کرد لازم به ذکر است که دادگاه می تواند این افراد را به اقامت در منزل در ساعات معینی محکوم کند. 

نحوه تجدید نظر در رای دادگاه در مورد اطفال و نوجوانان به چه نحو است؟

یکی از موضوعاتی که وکیل اطفال و نوجوان می بایست به آن تسلط داشته باشد سوال فوق است نحوه تجدید نظر در مورد اطفال و نوجوانان با سایر افراد به گونه ای متفاوت ااست در واقع دادگاه می تواند یک بار در رای خود تجدیدنظر کند و مدت نگهداری را تا یک سوم تقلیل دهد یا نگهداری به در کانون اصلاح و تربیت را به نگهداری در نزد والدین تبدیل کند البته این تصمیم زمانی می تواند اتخاذ شود که حداقل یک پنجم از مدت نگهداری طی شده باشد. رای دادگاه در این مورد قطعی است و امکان تجدید نظر نسبت به رای دادگاه در این مورد وجود ندارد. 

نوآوری قانون مجازات اسلامی در مورد جرایم افراد بالغ زیر 18 سال چیست؟

افراد بالغ زیر 18 سال به مانند سایر افراد مجازات می شوند و در واقع بزرگسال به حساب می آیند با این حال ماده 91 قانون مجازات اسلامی تغییرات شگرفی در این موضوع داده است و طبق ماده 91 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 در صورتی که بالغ زیر 18 سال مرتکب جرم حدی یا قصاص شود و ماهیت جرم انجاام شده را درک نکند یا حرمت آن را درک نکند یا رشد او احراز نشود و شبهه ای در عقل او وجود داشته باشد حسب مورد با توجه به سن او به یکی از مجازات های پیش بینی شده در فصل مربوطه محکوم می شود. 

تکلیف دیه و ضمان مالی در مورد اطفال و نوجوانان چیست؟

تکلیف دیه و ضمان مالی در مورد اطفال و نوجوانان تغییری با بزرگسالان نخواهد داشت و در هر صورتی کودک یا نوجوان می بایست از عهده خسارت وارده بر آید و تاثیری در میزان مجازات او نخواهد داشت با این حال موضوعی که می بایست مورد توجه قرار بگیرد این است که در مسئولیت مدنی آن چه شرط است جبران خسارت است و دیگر مسئولیت کیفری مرتکب اعتباری ندارد و در هر صورت باید از عهده جبران خسارت برآید. 

قتل عمدی نابالغ چه نوع قتلی است؟

یکی از موضوعاتی که وکیل اطفال و نوجوان می بایست به آن تسلط داشته باشد سوال فوق است قتل عمدی نابالغ را قتل خطای محض قلمداد می کنیم در واقع در قتل خطای محض عاقله طفل و نابالغ مسئولیت پرداخت دیه را بر عهده دارند بنابراین تفاوت مهمی که در قتل خطای محض با عمد دارد مسئولیت پرداخت دیه است.

وکیل اطفال و نوجوان در تهران

آیا نابالغ مشمول نظام نیمه آزادی می شود؟

یکی از موضوعاتی که وکیل اطفال و نوجوان می بایست به آن تسلط داشته باشد سوال فوق است خیر نابالغ اساسا به زندان محکوم نمی شود بنابراین موضوع نظام نیمه آزادی در مورد نابالغ صدق نمی کند. 

نظام نیمه آزادی در جرایم درجه 5 و 6 و 7 و 8 است و مرتکب حتما باید تامین بسپارد در واقع بدون سپردن تامین امکان نظام نیمه آزادی وجود ندارد در این روش، قاضی به مرتکب اجازه می دهد به جای گذران حبس به فعالیتی بیرون از زندان ادامه دهد. 

این نظام در جرایم درجه دو و سه و چهار هم قابل اعمال است ولی مشروط به این که مرتکب یک چهارم مدت حبس را گذرانده باشد . 

بنابراین نظام نیمه آزادی مشروط مربوط به افرادی است که متحمل حبس شده اند و حتما باید در جرایم درجه 2 و 3 و 4  یک چهارم مدت حبس را گذرانده باشند. 

مجموعه حسابرس چه خدماتی در خصوص جرایم اطفال و نوجوانان ارائه می دهد؟

مجموعه حسابرس یا تسلطی که بر حوزه دعاوی کیفری دارد بهترین همراه شما در دعاوی کیفری است و به یقین شما در مسیر پرونده متوجه تسلط و تبحر وکلای کیفری مجموعه حسابرس خواهید شد. برای ارتباط با وکیل اطفال ونوجوان با ما در ارتباط باشید. 

کلمات کلیدی :

#وکیل_کودک #وکیل_اطفال #وکیل_نوجوان #وکیل_افراد_نابالغ #وکیل_اطفال_در_تهران #مجازات_افراد_نابالغ

وکیل جرایم امنیتی

در جرایم امنیتی رویه تمامی کشورها به این شکل بوده...

نویسنده: الهام جعفرپور

تاریخ انتشار: سه‌شنبه ۰۱ اسفند ۱۴۰۲

قرار تعلیق اجرای مجازات چیست؟

تعلیق اجرای مجازات و تعویق صدور حکم دو نهادی است...

نویسنده: سامان سیاوشی

تاریخ انتشار: پنج‌شنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۲

وکیل کلاهبرداری تهران / مجازات کلاهبرداری

کلاهبرداری از جمله جرایم مهمی است که می بایست مدنظر...

نویسنده: سامان سیاوشی

تاریخ انتشار: پنج‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۲